HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Friday, September 14, 2012

Skjoldbærer / Skullcap - Scutellaria galericulata.


Skjoldbærer (Scutellaria galericulata) i blomst i urtehagen min.


Blooming skullcap (Scutellari galericulata) in my herb garden.



Skjoldbærer er en urt som vokser vilt i Norge og i Europa.
Den trives på lett skyggefulle vokseplasser og i litt fuktig jord.
Jeg plantet en liten skjoldbærer-plante i urtehagen min i fjor sommer, og i år har den vokst seg så stor:
(jeg er glad den har begrenset plass å bre seg ut på, for dette er åpenbart en plante som raskt kan ta overhånd og fortrenge andre planter i et blomsterbed).


Skullcap is a wildgrowing herb in Europe, that likes a growing place in partly shade and moist soil.
I planted a small skullcap plant in my herb garden last summer, and this summer it has grown to this size:
(It is a good thing that my skullcap plant has limited place in the frame, because showing this power of growth it could easily take over a whole flower bed).



 Skjoldbærer er en medisinurt med nervestyrkende og beroligende egenskaper, som kan brukes ved spenninger, stress, depresjon, søvnløshet og hodepine.
Hele planten unntatt rota brukes.


Skullcap is a medicinal herb that can strengthen the nervous system, and it has calming properties which can be used against tensions, stress, depression, sleeplessness and headaches.
The whole plant except the root can be used.



 Til vinterens medisinskap har jeg tørket blader og blomster av skjoldbærer til te, og laget tinktur av skjoldbærer og kamille. Naturlige hjelpemidler mot vinterdepresjon, og til støtte i perioder med mye stress.


For my medicine cupboard in winter I have dried leaves and flowers of skullcap for tea, and made a skullcap and chamomile tincture. Natural aids against winter depression, and as support in periodes of much stress.



Skjoldbærer har søte blå blomster, som humlene også ser ut til å like :)


Bumble bees seem to like the pretty blue flowers of skullcap :)


5 comments:

Marylene said...

Thank you Mother Nature for your healing herbs !
This Scullcap looks so fragile and tender and yet it is also so strong and powerful.
Thank you Hilde for sharing :)

Eldbjørg said...

Så flott å lære om skjoldbær. Jeg har aldri kjent til denne planten. Må sjekke om den vokser her på Dombås også, men i høst jobber jeg så mye for forskjellige bibliotek at det ikke har blitt noe ekstra urtearbeid. Jeg vet i hvert fall at jeg kan se på bloggen din et annet år:-)

A wondering star said...

Planten var ukjent som nytteplante for meg!
Men nå hvet jeg mer om den!
Jeg må snart høste mine ringblomster. Det er noen som har spurt etter salven min.
Ha en fin uke!
klem

Hilde said...

I agree Marylene, healing herbs are a gift from the Earth. I like my scullcap plant, and I am really happy to have it in my herb garden :)

Eldbjørg, skal bli interessant å høre om du finner skjoldbærer på Dombås. Jeg kjøpte min plante, har ikke sett den vilt her, men den skal altså finnes et eller annet sted :)

Jorunn, lykke til med ringblomsthøsting og salvelaging. Jeg har ikke hatt hell med ringblomstene mine i år, det har bare blitt noen få blomster. Neste år skal jeg sette av bedre plass til dem.
Klem :)

Yael said...

Hm, I had to search for it in German - it is called Sumpf-Helmkraut, and I do know now why! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...