HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Thursday, January 26, 2012

Fokus: Fysisk aktivitet.



Lirosas fokus i januar er Fysisk aktivitet.
Jeg meldte meg på, men pga "datamaskinmangelen" jeg har stridd med i det siste kommer mitt første fokus-innlegg først nå...
I en ganske stillesittende hverdag er jo fysisk aktivitet et viktig fokus. Fysisk aktivitet er bra for hjertet, det løser opp spenninger i muskulaturen og det gir godt humør.
.
.
This month Lirosa is focusing on physical activity.
I decided to join in on the focus, but due to my recent "lack of computer" trouble, my first focus blog post is a little late...
Modern life unfortunately tend to make us less active. Physical activity is good for the heart, it helps against muscle tensions and it gets you in a better mood.
.

I utgangspunktet er jeg ikke særlig sporty eller interessert i trening i det hele tatt, så å ha fokus på fysisk aktivitet er litt uvant for meg.
Jeg har mange ganger forsøkt å finne en eller annen slags fysisk trening jeg liker, men hver gang har interessen og utholdenheten vært temmelig laber.
Bortsett fra hagearbeid om våren og sommeren.


I must admit I have never been interesting in doing sports or exercise at all, so focusing on physical activity is nothing I do on a daily basis.
Over the years I have tried to find a kind of training that I would like, but every time I have lost interest in it pretty soon.
Except for working in the garden in spring and summers.


Å trene fast på treningsstudio er ikke noe for meg.
Hjemme har jeg tidligere hatt diverse treningsapparater for å gjøre det lettvint med en treningsøkt når det måtte passe; tredemølle, treningssykkel, ellipsemaskin, gåstaver, yogaball, trenings-dvd'er... Alt brukt med stor iver i begynnelsen, for så å bli stående og samle støv. Til slutt ga jeg bort rubbel og bit til noen som gjerne ville ha det.
(Å få de store treningsapparatene ut av huset, sammen med den dårlige samvittigheten som følge av at de ikke ble brukt, var faktisk en befrielse).


Going regularly to a gym is nothing for me.
At home I have had multible work out equipments, to be able to do some training whenever it might suit;  a threadmill, training bicycle, walking sticks, yoga ball, and several training dvds... All used eagerly at first, then later on just standing there collecting dust.
After some time I gave it all away to people who wanted them.
(Getting those large training equipments out of my house, along with the bad feelings caused by not using them, was a great relief).
..

Men så, for to og et halvt år siden fikk vi hund i huset.
For meg har det blitt en livsstilsendring.
Og noe som også har gjort at jeg har funnet en treningsform som passer meg godt; nemlig å gå turer.
Jeg har alltid likt å gå tur, men sjelden tatt meg tid til det i hverdagens mas og kjas, og når været var dårlig ble det umiddelbart droppet.


But two and a half years ago we decided to get a dog.
For me that has been a great change.
It has also made me find a kind of physical activity that suits me well; and that is going for walks.
I have always liked taking walks, but in a busy every day life I did not do it often, and whenever the weather was bad I tended to put it on hold.


Nå går jeg turer hver eneste dag, og i all slags vær.
Om det øsregner eller stormer ute har jeg ingen unnskyldning for å droppe dagens tur, for hunden må jo ut.


Now I walk every day, regardless of the weather.
If it pouring down or storming outside I have no excuse to skip walking, because my dog needs to go outside.


Jeg går fra 30-60 minutter hver eneste dag, noen dager også mer, og på den måten blir det mye fysisk aktivitet på meg. Det sier seg selv at i løpet av de 2,5 årene vi har hatt hund har jeg blitt i betraktlig bedre form enn jeg var tidligere, og kroppen har blitt sterkere.
På lengre turer liker jeg best å gå i skogen, men på kortere turer går jeg på de minst traffikerte landeveiene heromkring.
Jeg får mosjon og frisk luft og mange fine naturopplevelser og møter med bl.a fugler, rådyr og ekorn.


I walk something around 30-60 min every day, some days even more, and that gives me all the exercise I need.
During the 2,5 years we have had our dog my physical shape has improved a lot, and my body is much stronger now.
On longer walks I like to walk in the woods, while on shorter walks I usually take one of the quieter paths around the neighbourhood.
I get exercise and fresh air, I watch the trees, and in spring and summer the herbs and flowers growing along the way.
 I watch the birds and listen to their singing. Sometimes I see roes and squirrels, which I am so thankful for.

Så langt denne måneden har jeg sammenlagt gått tur i omtrent 17 timer, og det synes jeg er bra mye fysisk aktivitet :)

Bildene er fra en gåtur en frostig morgen i forrige uke.


Added up I have so far this month had at least 17 hours of walks, and I find that to be a good amount of exercise :)

The photos are from a walk on a frosty morning last week.

10 comments:

Kristín Hrund said...

What you write in this post is so very true... A good, long walk is the best thing ever - it´s good for your body AND soul... my grandmother used to say, walking is what keeps her young - she sold her car and walked almost everywhere she had to go...

Dc said...

And what a lovely walk it looks too. We don't have a dog but our weekly walks probably add up to anywhere between 25 and 35 hours so hopefully, that is quite good.

Dc said...

Sorry, that amount is per month!

lirosa said...

For et Herlig Fantastisk Flott Innlegg! Ønsker deg ei riktig god helg:-)

Eva said...

Nydelig innlegg... Hund er tingen ja... Har jeg hatt hund har jeg ikke sittet her... Men dessverre har jeg en allergisk sønn så hund kan jeg ikke ha..

Er glad i å gå tur.. Tro om jeg skal ta meg turen ut nå.. Flott vær men masse vind..

Ønsker deg en god helg, og så var det mange flotte bilder...

Heidi said...

Så godt at du har funnet noe som fungere for deg! Hunder er jo så supre dyr å ha, veldig flinke til å få en ut :-)Det ser ut til at dere virkelig har fått mange turer så langt i år ;-)

Dette høres ut som noe jeg kunne ha skrevet selv. Her har det også blitt prøvd alt fra ulike treningsformer, til å ha apparater i hjemmet som bare ble stående (fungerte forsåvidt fint til å henge klær på).

Og etter noen år ble det til at jeg bestemte meg for at turgåing var det eneste jeg likte av trim, sett bort ifra som du nevner; å holde på i hagen om sommeren.

Og den store fordelen er jo at det hjelper så godt psykisk også å få de inntrykkene fra skauen. Man blir i så mye bedre humør, føler seg mye bedre. Og det må jo være mer naturlig for kroppen sin del, enn å sitte på et rom inne og slite seg ut mens man ikke beveger seg en meter? ;-)

Kos dere på tur i helgen! :-D

Hilde said...

Thanks a lot for your comments :)

Kristin: I agree with you; a good walk is the best :) My grandmother loved taking walks too. I think there are many nice and simple things we can learn from or grandmothers :)

Datacreata: Wow, 25-35 hours a months that's very impressive! Well done :)

Lirosa: Inspirasjonen kommer fra bloggen din :) Ønsker deg også en flott helg!

Lavina: Takk takk :) En del vind her også i dag. Håper du hadde en fin tur :) God helg til deg også!

Hønemor: Hehe, ja da har vi akkurat samme opplevelser med treningsapparater :-D Og også med turgåing.
Håper dere får flott turvær i helga :)

Hope you all have a lovely weekend!!

stardust said...

Nice to know that you enjoy walking everyday with such a nice company, Hilde. I like walking in every season except summer with the sizzling sun. I like to walk in winter bundled in coat feeling the cold and crisp air on my face. An hour of morning walk keeps my body warm in the rest of the morning. Your photos of the pale wintry scenes are beautifully glinting.

i stora drag said...

Hej Hilde!
Tack för dina fina kommentarer! Jag är lite back med mina besök, vet inte var tiden tar vägen?

Så skönt att du funnit en motionsform som passar dig och som du trivs med! Jag letar ännu *fniss* och hund är jag nog för lat för att skaffa mig. Men jag gillar ju att vara ute i naturen och se allt fint där är!

Läste lite neråt i dina inlägg också. Så jobbigt med dataproblem, men de hade visst löst sig nu såg jag.

Så söta små blommor du virkat! Jag har bara virkat platta blommor en gång, som syddes på tillsammans med blad, ytterst på en rund duk.

Du milde tid, har du den utsikten från ditt köksfönster! Wow! Nu blev jag riktigt avundsjuk! Superfint! Och vilka bilder! :)
Ha en fin helg, Hilde!
Kram Pia

Tomoko said...

Hi,Hilde.
Your post reminds me that I used to walk with my dog every morning and evening with him. It is great memory. After our dog died,that was 10 years ago, I walk myself enjoying changes of seasons,though not so often as did with my dog.

Have a great week ahead.
Tomoko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...