HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Thursday, October 13, 2011

Epler.

Nå er endelig filippa-epletreet høstet ferdig.
En hel del epler er kjørt til press, noe har jeg gitt bort, og resten skal vi ha selv.
Filippa-epler er kjempegode, men de kan ikke lagres særlig lenge, så de fleste må jeg lage noe av.

Finally, the remaining apples in the garden are now picked.
Quite a lot have been delivered to an apple collection station, some were given away to a neighbour and the rest we will keep ourselves.
Filippa apples are delicious, but they do not store well, so I will have to make someting by most of them.


I dag har jeg laget enkel eplechutney av epler, løk og chili fra hagen, og den ble kjempegod.

Today I made a simple apple chutney from apples, onions anc chilli from the garden, and it turned out very well.



Det ble tilsammen 1,8 liter. Den skal modnes en måneds tid før den er klar til bruk.
Jeg skal lage en porsjon eplemos også, selv om jeg fortsatt har noe igjen fra i fjor.

I got 1,8 litres of chutney. Now it will need a month to mature before we start eating it.
I will make a batch of apple jam too, even though we still have some left from last year.


Jeg har også saftet årets siste omgang. Eple og aroniasaft.
I år har jeg laget masse saft, så nå kommer vi til å være selvforsynt med saft lenge.

I have also made autumn's last juice. Apple and aronia mix.
I have made lots of juice this year, so we will be self sufficiant in juice for quite a while. 



I dag har vi også endelig fått montert opp nytt lys over kjøkkenbenken (...kanskje litt skummelt bilde med alle knivene...), og det var helt fantastisk å jobbe under lys igjen. De gamle benkearmaturene var gått i stykker, og det har vært så mørkt på kjøkkenbenken.
Med lyset tilbake kom jo også massevis av flekker frem, tidligere skjult av mørket... så veggen har fått seg en skikkelig skrubb :-D

Today we have also put up new lightings above the kitchen counter (...maybe a scary photo with all the knives...), and it was wonderful to have a light place to work again. The old lightings have not been working lately, and without light it has been such a dark corner. 
With the light back on lots of stains appeared, previously hidden due to missing light... so the tiles have had a good scrubbing :-D

2 comments:

Heidi said...

Så flink du har vært! Både eplechutney og saft! De smaker sikkert herlig begge deler. Må få rota meg til å lage chutney snart jeg også. Takk for inspirasjonen ;-)

Så godt å få litt lys igjen på kjøkkenbenken! Det er utrolig hva man venner seg til når det går litt tid, og innser hva man har savnet når man får rettet på det :-)

Ha en flott helg!

Lene said...

Så flink du er!
Det ser så gøy ut å lage masse av alt man har i hagen :) Gleder meg til om..hmmm..10år.. Da har vi kanskje opparbeidet oss litt forskjellig i hagen ;)
Grattis med ny blogg!
Følger deg her også vettu :)
Klem Lene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...